lördag 20 augusti 2016

Vi räknar ner och det är bara sex dagar kvar...


Det sägs att på nåt gott väntar man aldrig för länge. Men ATT vi har sett fram emot nästa helgs stora begivelse som går av stapeln för 22 året i rad - Skördefest och Miljödagar i Boden.

Det är inte första gången som jag är med, men min hälsokollega i stugan - Nina MorrRingens Vikström - är med för första gången. Därför var vi på stuginspektion av Kyrkstuga 1 igår eftermiddag. Det regnade och skvalade, men till nästa helg har vi beställt strålande väder!

Vi kollade in, diskuterade och planerade och kände oss rätt nöjda efteråt. Det ska bli så fint och mysigt i stugan. Nina berättade lite mer om vad hon kommer att ha med sig att erbjuda. Det blir:
  • Ekologiska Ägg
  • Äggskalsmosaik
  • Ullpåsar
  • Information om projektet Hälsa & Folkbildning
  • Kanske söta kycklingar

Hos mig finner du:



Men nog ser det tomt och övergivet ut när sommargästerna åkt hem. Annat blir det nästa helg, den 26-28 augusti. Då är det fullt på marknadsplatser och i kyrkstugor. Plus en massa besökare på området. Kom dit då du också :-)

Välkommen!

// Kikki & Nina

torsdag 18 augusti 2016

NU laddar vi för fullt!


Den närmar sig med stormsteg höstens stora FEST som jag längtat efter i flera månader nu. Alltid lika roligt. Mycket folk och full kommers bland stugor och stånd. Jag pratar förstås om Skördefest och Miljödagar 2016 som jag berättat om tidigare och som går av stapeln 26 - 28 augusti i Boden.

Kom in till oss. Bland annat bjuder jag på Droppen Som Stärker Kroppen. Sedan jag började med Aloe Vera drycken för cirka 8 år sedan, har jag inte haft en sjukdag. Kan det bero på den vitaminspäckade drycken som finns i tre smaker varav jag har två att bjuda på nämligen:

- Aloe Vera Gel - originalet, och
- Aloe Berry Nectar

Hos mig kan du hitta många aloeveraprodukter för in- och utsidan. Så kom och smaka plus testa alla nyttigheter. Bjuder på mässpriser och mässpresenter för dig som handlar.

Inte nog med det. Hos mig finns även:


Min hälsokollega i stugan Nina Vikström från MorrRingens Grön Hälsa och Omsorg kommer att ha härliga ekologiska ägg till försäljning plus göra PR för bokserien Hälsa och Folkbildning. Missa inte det!

Varmt välkommen till HÄLSOSTUGAN!

// Kikki & Nina

söndag 14 augusti 2016

Söndagspiffen med vitkålstacos


Visst har jag sagt att endast fantasin sätter gränser när man lagar LCHF?! Så är det i alla fall för en luttrad lchf:are som mig. Jag testar än det ena och än det andra. Som idag då jag fick matidéer och tänkte att detta måste jag bara testa!

INGREDIENSER:
  • Tacosfärs överbliven sedan i fredagens traditionella tacomiddag cirka 3 hg.
  • Vitkålsgratäng med vitkål, grädde och kryddor - lite mindre kryddning eftersom tacosfärsen är såpass välkryddad.

TILLAGNING:
Enligt receptet för vitkålsgratängen plus att när den förkokta vitkålen med grädde och kryddor hälls upp i ungens långpanna, smulas tacofärsen ner någorlunda jämt fördelat i långpannan och trycks ner i den förkokta vitkålsblandningen - och skjuts in i 200 graders varm ugn i 30 minuter (enligt min ugn).

Denna maträtt behöver inte nödvändigtvis några extra grönsaker, men varför inte tomater tänkte vi och plockade in färska hemodlade från växtskåpet. Gilla om det blev gott :-)

tisdag 9 augusti 2016

En härlig kombo som tillsammans bjuder in just dig!


Nu är det nära! Årets Skördefest & Miljödagar i Boden 26 - 28 augusti 2016 är något att längta till och i år bjuder jag [Kikki Sandström HälsoInspiratör] och Nina Vikström [MorrRingens Grön Hälsa och Omsorg] in just dig till:
Kyrkstuga 1 som i år uppgraderas till HÄLSOSTUGAN eftersom vi kommer att fylla den med massor av härlig hälsoinspiration.

HÄR kommer smakprov på vad jag kommer att bjuda på:


Nina MorrRingen Vikström kommer att ha försäljning av ekologiska ägg och berätta om konceptet Grön Hälsa och Omsorg - plus mycket mera.

Vi kommer med mera information lite senare - och önskar dig varmt välkommen redan nu!

Kikki & Nina


OM bästa sättet att gå ned i vikt - för kvinnor


Det är helt klart skillnad på kvinnor och män när det gäller att gå ner i vikt och här drar vi kvinnor det längsta strået, dvs. vi har betydligt svårare att gå ner i vikt än männen. Och har vi då uppnått en viss ålder, då...

Om det här skriver Aftonbladet i PLUS där en professor tipsar om 5 fäller och 5 lösningar för kvinnor som vill överlista naturens lagar och minska i vikt mot alla odds. Här berättar också jag om min viktnedgång med hjälp av träning och LCHF plus att Nadja som är hälften så gammal som jag, berättar hur hon gjorde för att minska i vikt.

Att artikeln finns i Aftonbladet PLUS betyder att den bara är tillgänglig för prenumeranter MEN om du inte redan är prenumerant kan du provprenumerera för 1 krona :-)


Om den träning jag ägnat mig åt under semestern kan du läsa helt gratis i Träningsbloggen och en mängd lchf-inspiration hittar du under denna länk - också gratis. Så varsågod!

PS! Eftersom vi har svårt att gå ner i vikt och svårt att bygga muskler och ändå gör det borde ju innebära att vi är riktiga HJÄLTINNOR - eller hur!!!

// Kikki




söndag 7 augusti 2016

hot hoT HOT lax i ugn


Alltid spännande att experimentera fram en kryddmix. I förväg vet jag inte riktigt hur det blir - men jag är modig på matlagningsfronten. Ursprungsreceptet, som fått bilda bas i denna heta lax, är en tidigare laxvariant Saltbakad lax med citronsås – denna gång använde jag en hel laxsida och skippade såsen – däremot behöll vi saltbädden. Tillbehör fick bli körsbärstomater.

KRYDDNING:

  • Vitpeppar
  • Svartpeppar
  • Citronpeppar
  • Cayennepeppar

Allt i rikliga mängder. Det blev en smaksensation och det var bra att den kryddiga laxen fick möta den milda smaken av tomater :-)

Testa gärna om du gillar stark mat. Fler recept hittar du som vanligt i min lilla skattkammare med lchf-inspiration!

Den som njuter av god lchf-mat mår gott i både kropp och sinne!

// Kikki

måndag 1 augusti 2016

Godaste picnicbogen ever!?


Vi i vår familj svarar absolut JA och med eftertryck. Inget märkvärdigt recept egentligen utan själva hemligheten är den långa tillagningstiden. Jag har gjort på liknande sätt som när jag lagade högrevshöjdaren kan sägas.
Köttet ska vara S-U-P-E-R-M-Ö-R-T.

INGREDIENSER:
  • 1600 gram picnicbog
  • Dijonsenap
  • Rejält med salt och vitpeppar
  • Smör
  • Lite soya Grädde

TILLAGNING:


Lägg en stor bit folie på gallret i en ugnseldfast form. Dela picnicbogen i två ungefär lika stora delar och lägg i folien. Pensla med riklig mängd dijonsenap och krydda. Lägg på några rejäla smörklickar och förslut paketet. Tillaga i 200 grader varm ugn i 3 – 3,5 timme. Öppna paketet och sila större delen av skyn i en kastrull. Sätt in köttet i ugnen igen och låt det få färg. Slå på rejält med grädde i kastrullen och låt alltsammans stå och reducera till en lagom tjock sås under tiden köttet får färg i ugnen, ungefär 30-40 minuter. Ta ut köttet och lägg på en skärbräda. Skär upp köttet i tunna skivor. Vispa då och då i såsen och avsmaka.

Ät och njut – t.ex. tillsammans med färsk brysselkål som vi gjorde :-)

Dela med dig av receptet om du gillar det!

Här hittar du fler lchf-inspirerade recept

//Kikki

söndag 31 juli 2016

Dag 37 och sista dagen med Träningsbloggen


Söndag och en riktigt regnig dag. Alltså passade det med ett besök på gymmet för ute ville ingen vara och träna. Körde på i ett högt tempo i ett gym som ångade av värme. De hade fläktar utställda lite här och där så jag gissar att ventilationen pajat. Nåväl en skön avslappning infann sig efteråt och efter duschen kändes det bara ändå bättre. Och när min följeslagande make och jag kom hem sken solen.

Viktminskningen blev nästan 2 kilo på 5 veckors semester med strikt lchf och träning nästan varje dag. En mycket god vana har blivit etablerad och jag ska verkligen bemöda mig om att hålla stilen under höst-vinter-vår. Det känns i alla fall lovande.

Hoppas du som läst har blivit lite peppad i alla fall och kanske kommit igång med din egen hälsoresa. Nu avslutar jag Träningsbloggen med flaggan i topp. Jag fortsätter träna såklart och imorgon börjar jobbet.

Här kan du läsa allt som publicerats på Träningsbloggen 5 veckors semester med liten tjuvstart :-)

// Kikki

PS! Här kan du läsa om Relaxator Andningstränare som fixar flåset...

Hur använda?


Används av dig som vill förbättra din andningsteknik väsentligt och få en bättre syresättning. Du kan använda den i ett flertal olika situationer och såhär gör du:



1. Ställ in önskat motstånd
Ställ in önskat motstånd genom att vrida på Relaxatorn så att öppningen blir lagom stor. Det finns fem steglösa lägen och ju mindre öppning, desto större motstånd. fem utgör det kraftigaste motståndet och ett det lättaste. Syftet är att uppnå en långsam, djup, avspänd och rytmisk andning, så det bästa är att utmana sig i lagom dos med ett motstånd som samtidigt möjliggör en avspänd andning.

2. För Relaxatorn till munnen
För Relaxatorn till munnen. Låt den vila lätt mellan läpparna för största avslappning. Om möjligt, bit inte i den med tänderna. Det ger en spänd käke och ökad mängd saliv.

3. Andas ut genom Relaxatorn
Andas långsamt och lugnt ut genom munnen/Relaxatorn. Vid utandning åker magen och nedre delen av bröstkorgen sakta in, medan övre delen av bröstkorgen och axlarna ska vara stilla.

4. Andas in genom näsan
Andas lugnt in genom näsan, bara släpp in luften. Vid inandning hamnar luften nere “i magen”, som utvidgas sakta, medan övre delen av bröstkorgen och axlarna är stilla. Även nedre delen av bröstkorgen utvidgas något, i alla riktningar.

5. Träna med Relaxatorn en kvart 1-2 gånger per dag
Att träna med Relaxatorn en kvart 1–2 gånger per dag ger bra effekt. Det finns ingen övre gräns och det går utmärkt att träna ännu mer. Vissa tränar 1–2 timmar per dag. En optimal andning på 8–12 andetag per minut, och en halvliter per andetag, uppnås när motståndet är inställt på 3–4.
OBS! Vår andning påverkar samtliga aspekter av vårt liv, så om du tränar på hårt i början med Relaxatorn kan du uppleva utrensnings-symtom.

6. Bibeåll en avspänd andning när du tränar med Relaxatorn
Sträva efter en avspänd andning när du tränar med Relaxatorn. Du behöver inte pressa dig för att träningen ska ge effekt. Notera hur du andas efter träningen med Relaxatorn. Om din andning är avspänd, långsam, rytmisk och djup är Relaxatorn inställd på ett lagom motstånd.



PRIS: 350 kr

I priset ingår
Sleep Tape som lär dig andas genom näsan då du sover
28 dagars träningsprogram för Relaxator-träning

Använd e-postformuläret högst upp i högermenyn!


Magiskt gott med hot & spicy pepparbiffar


Vi älskar verkligen hot & spicy i den här familjen. Därför är inte våra pepparbiffar som andras, de är pepprigare. Maken som kockar biffarna sa skämtsamt; "Det här är inget för blekfisar". Men i ärlighetens namn är många med oss är förtjusta i starka smaker, så varsågod här är ett LCHF-recept som heter duga!

INGREDIENSER
3 personer

  • Ryggbiff ca 700 gram
  • Krossad grönpeppar
  • Grovmalen/krossad svartpeppar
  • En rejäl skvätt grädde

GÖR SÅHÄR

  • Skär ryggbiffen i tjocka skivor och ta bort kappan. Möra biffskivorna genom att banka på den med knytnäven.
  • Krossa pepparn i mortel, blanda grön- och svartpeppar, strö den på biffarnas båda sidor och gnid in.
  • Stek på ganska hög värme och lyft ur ryggbiffarna ur pannan.
  • Slå en rejäl skvätt grädde i stekskyn så blir det en härlig "sås".
Väldigt gott tillbehör är Vitkålsgratäng (som f.ö. också är super till grillat)

Ät och njut!

Här hittar du fler lchf-inspirerade recept

//Kikki