söndag 10 juli 2016

En delikatess - senapskokt kålrot

Själv älskar jag kålrot på både längden och tvären och tycker att kålrot är en riktig delikatess. Såpass att jag gör måttligt avsteg från strikt lchf när jag äter den. Det är ju en underjordsgrönsak och innehåller mer stärkelse än vad som är riktigt nyttigt. Men har bara 6,4 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel, vilket ju är måttligt då man bör hålla sig kring max 5 gram/100 gram. Så jag syndar inte så mycket. Här är receptet:


SENAPSKOKT KÅLROT
4 personer

  • ½ stor kålrot (eller en hel normalstor)
  • 3 dl vispgrädde
  • 3 msk dijonsenap
  • Salt och svartpeppar
Gör såhär:
Skala och skär kålroten i kuber, ca 1 cm. Blanda samman alla ingredienserna utom den tärnade kålroten i en kastrull. Lägg i kålroten och rör ihop alltsammans. Koka upp och låt koka 15 – 30 minuter beoende på hur ”al dente” du vill ha kålrotskuberna, rör ibland. Smaka av, kanske du vill tillsätta mer salt och svartpeppar.

Receptet är ändrat efter mitt tycke och smak.

Kika gärna in i min växande receptsamling á la lchf om du vill ha lite inspiration :-)

Ursprungsrecept

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev