lördag 9 juli 2016

Kesobröd supergott och lchf såklart


Det här brödet är från min absoluta debut med hembakt á la lchf för några år sedan. Jag hade gruvat mig väldigt länge, trots att jag snubblat över allehanda recept i de lchf-bloggar jag läst hittills.

Självklart har jag kustomiserat receptet, annars vore det inte jag, så detta är lite annorlunda än ursprunget. Brödet kan bakas ut som ett scones, dvs delar i fyra delar. Och delar man det i fyra delar, innehåller varje del 2 gram kolhydrater. Klyver man brödet blir det således två skivor och det bör räcka för en person.

Ingredienser:
  • 3 ägg
  • 1/2 liten burk keso (125 gram)
  • 1 dl kokosmjöl (jag tog mandelmjöl och borde ha adderat ca 1 dl till)
  • 1 msk fiberhusk
  • 4 msk havrekli (kruskakli enligt ursprungsreceptet - går att uteslutas men är bra för konsistensen)
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 msk ekologiskt smält kokosfett
  • 2 msk krossade linfrön
  • 1 nypa salt
Gör såhär:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Blanda de torra ingredienserna först, mixa sedan ägg, keso och kokosfett med stavmixer. Det går bra att bara vispa ihop men då kommer kesokornen med.
  • Blanda samman de torra och de "blöta" ingredienserna, låt svälla några minuter.
  • Platta därefter ut degen på bakpappersklädd plåt med fuktad hand till en sconesliknande platta, storlek beroende på hur många bitar du vill ha ut. Jag delade min platta i 8 delar.
  • Strö eventuellt vallmofrön på.
  • Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Skär sedan i bitar.

Rosta gärna!

Du kan även addera till 1 dl nötter/frön. Tex 1/2 dl hackade hasselnötter + 1/2 dl solroskärnor – blir säkerligen jättegott!

Bilden visar uppskurna bitar och eftersom jag tog för lite mandelmjöl kunde inte bitarna klyvas. Men det var då, nu har jag lärt mig :-)

Ursprungsrecept här

De här är så goda och smälter i munnet, testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev