tisdag 5 juli 2016

Korv och vitkålsgryta


Aldrig trodde jag att korv och vitkål skulle bli så himla bra ihop. Jag hittade ett recept på korv- och vitkålsröra och använde det som grund. Lite kulinariska utsvävningar från min sida och voilá så hade jag skapat en maträtt med egen touch. Vi har redan hunnit äta grytan ett par gånger. Här är mitt recept #lchf såklart:

KORV- OCH VITKÅLSGRYTA
4 personer 400 gram korv
(jag har testat med falukorv men även med prinskorv)

  • 400 gram vitkål
  • 1 gul lök
  • 3 – 4 msk tomatpuré
  • 3 dl vispgrädde
  • Cayennepeppar*
  • Gurkmeja* Svartpeppar*
Gör såhär:

Skär korv och vitkål i mindre bitar och hacka löken.Fräs i smör tills dess vitkålen mjuknat Tillsätt tomatpuré, grädde och kryddor Låt röran puttra 5 – 10 minuter Smaka av och tillsätt ev. mera kryddor.

* Jag passar ofta på att ”smuggla ner” cayennepeppar och gurkmeja eftesom det är nyttigt. Kan alltså uteslutas. Överhuvudtaget gillar vi hot & spicy så vi kryddar rejält i nästan allt vi äter. Men kryddor efter tycke och smak gäller förstås.

Ät och njut!

Mer lchf-inspiration här

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev