måndag 11 juli 2016

LCHF-paj á la Kikki


Denna paj gjorde jag för första gången för några år sedan och det var den första lchf-pajen jag gjorde. Men det har blivit en hel del fler. Jag hade klara idéer om vad pajskalet skulle innehålla och min köksassistent och livskamrat bistod med att skära och hacka medan jag ägnade mig åt pajdegen och stekning m.m.

INGREDIENSER:

Jag använde hela sesamfrön, inte skalade som det står i receptet - något jag fortsatt med, plus att jag numera gör dubbel sats av den goda pajdegen.

Fyllning:
  • 600 g fläskfilé
  • 1 gul lök
  • 2,5 dl creme fraiche plus lite vatten
  • En skvätt soja Salt, vit- och svartpeppar, cayennepeppar, lite timjan och dragon
  • Rikligt med riven ost av valfri typ, vi tog hushållsost denna gång
Tärna fläskfilén och stek i smör, hacka och stek löken, blanda i lite vatten och cremé fraiche, soja och kryddor efter behag. Häll alltsammans i pajskalet och grädda i 175 grader varm ugn mellan 10 - 15 minuter.

Tillbehör: Blomkålsbuketter.

Hela familjen njöt av anrättningen och vi funderade på vad vi skulle testa för andra fyllningar. Endast fantasin sätter ju som bekant gränser här :-)

Hoppas du gillar anrättningen!

Mer lchf-inspiration hittar du här

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev