tisdag 12 juli 2016

Tacokrydda lchf á la Kikki


Kalla oss tråkiga, men vi äter tacos nästan varje fredag - en tradition. Förut köpte vi tacokrydda, tills jag blev less på att den innehåller druvsocker. Numera kör jag med en egen variant - en rejält upphottad version.

Tacokrydda á la Kikki
Stor sats baserad på minsta kryddförpackningen (lökpulver) plus lite hetare än ursprunget.

  • 9 tsk spiskummin (mald)
  • 9 tsk paprikapulver
  • 9 tsk chilipulver
  • 12 tsk Seltin (7 tsk salt)
  • 4,5 tsk kanel
  • 4,5 tsk vitlökspulver
  • 4,5 tsk lökpulver
  • 3 tsk cayennepeppar
Jag använde 1½ dl tacokrydda till 800 gram köttfärs. Och det blev absolut jättegott. Precis i den här familjens smak – det ska vara lite sting :-)

Testa gärna, min variant om du gillar hot, eller det lite mildare ursprungsreceptet!

Kika gärna in i min växande receptsamling á la lchf om du vill ha lite inspiration :-)

Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev