lördag 7 januari 2017

LCHF-pionjär innan uttrycket hade landat i folkmun - ett recept











Detta hände sig för ganska länge sedan - i slutet på 1980- eller början på 1990-talet. Det var sommar, semester och maken plus swågern befann sig i vårt garage och fixade med swågerns bil eller nåt sånt. På den tiden åt vi en ganska
fettsnål diet - det var tidens rekommendation och det var inte länge sen jag hade haft grav-diabetes (diabetes typ2). Och då rekommenderades fettsnålt till diabetiker.

Jag var på ett 7-särdeles dåligt humör, inte av någon särskild anledning - om man nu inte räknar mitt-i-månaden-hormonsvallningar. Det kliade i hela kroppen av olust så jag beslöt mig för att laga en kollossalt god men "onyttig" middag. Så jag gjorde en häftig gryta som jag döpte till PMS-gryta - här är receptet som är superbra för oss som äter nyttig LCHF-kost!

INGREDIENSER
Ca 4 personer

  • 600 gram rimmat sidfläsk
  • 4 gula lökar
  • 4 morötter (inte så kolhydratsnålt - se tabell här)
  • 2 gröna äpplen (inte så kolhydratsnålt - se tabellen)
  • 1 burk creme fraiche
  • Grädde till lagom konsistens
  • 2-3 tsk curry
  • 1 tsk salt
  • Vitpeppar
  • Soya

Fräs lök och rivna morötter i smör och tillsätt curry att fräsa med. Lägg över i en gryta. Fräs tärnat rimmat sidfläsk. Lägg över i grytan och tillsätt övriga ingredienser. Låt puttra 20 minuter.

Servera tillsammans med en fräsch grönsallad.

SMAKLIG MÅLTID!

Dela gärna!


// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Verktyg för nyhetsbrev