lördag

Att se hälsan ur ett helhetsperspektiv med balans


I Kina har man en lång tradition av att se hälsan ur ett helhetsperspektiv och behandlar kroniska och akuta sjukdomar därefter. Här tänker man sig att människokroppen är en dynamisk helhet och att kropp och själ/sinne hör ihop. Här kan maten vara medicin medan andra behandlingsmetoder bl.a. är akupunktur, tuinamassage, koppning och - QiGong som jag tränar just nu för att hälsa och smidighet.

Men jag vill dyka djupare in i den kinesiska kulturen och tänkesättet och därför har jag gett mig i kast med en riktig "bibel" på området Kinesisk medicin - traditionell läkekonst i modern tid.

En bok som vår lärare vid Hui Chun QiGong - Roland Fransson varmt rekommenderade. Så nu läser jag och förkovrar mig för fullt.

Och jag har hunnit såpass långt i boken att jag verkligen kan rekommendera den till Dig som är intresserad. Här finns boken att köpa 😊

I Kina strävar man efter balans i allt - YinYang - kanske något vi västerlänningar borde eftersträva?!

// Kikki




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar