söndag

Tur eller tillfällighet eller...


Det påstås att det inte finns nåt som heter tur, slumpen eller är tillfälligheter. Att det i själva verket handlar om synkronicitet - att det i själva verket handlar om saker som händer just där och då för att det är MENINGEN. Jag är helt och fullt en anhängare av den teorin. Har helt enkelt levt tillräckligt länge för att tycka att jag har bevis för att så är fallet.

Senast igår t.ex. En mycket kär vän skulle komma upp till Luleå, men skulle bara hinna träffa min svåger och inte oss eftersom han bara skulle stanna någon dag. Det var åtta år sedan sist och de hade mycket att prata om. Då de var ute på biltur dök ett otrevligt missljud upp i vännens Volvo och efter ett telefonsamtal kom de förbi på kvällen så att min bilkunnige make fick fixa till felet. Vi hann med flera timmars prat över kaffekoppen. Inte slumpen/tur/tillfällighet säger jag - utan synkronicitet! 

Att jag kommer ihåg detta just nu är därför att jag börjat lyssna på boken Slumpen är ingen tillfällighet hos Storytel. Ytterst givande med många fina exempel och du kan provlyssna.

Och varför började jag lyssna på just DEN boken - jo därför att jag var på en workshophelg i QiGong där ledare Roland Fransson tipsade om just den boken. Ytterligare ett exempel på synkronicitet enligt mig.

Boken är skriven av Jan Cederquist och finns även som E-bok på CD, som ljudbok för nedladdning och som ljudbok på CD för er som blir sugna att förkovra er.

Intressant och väl värt att förkovra sig i - tycker jag! Vad tycker ni?

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar