..............................................................

måndag

Bygg muskler på det lätta sättet - allt enligt experterna!


Tidigare har jag slentrianmässigt kört 3 set med 12 repetitioner med "lagom" vikt och varit nöjd därmed. Lite lat kan man säga att jag varit. Eller nöjd och nöjd... Nästan ingenting har hänt, dvs mina muskler har inte vuxit nämnvärt. Visst har jag blivit starkare det känner jag efter flera års träning men, jag vill ju att det ska synas också, helst utan att behöva lasta på med så mycket vikter.

Men nu har jag läst på hur man ska göra för att lyckas bygga muskler - på det nya sättet som är lätt på ett sätt men tungt på ett annat och nu har jag testat. Såhär är det:

Nya rön på området har visat att om man vill bygga muskelmassa behöver man inte lyfta så tungt som man tidigare trott. Det räcker faktiskt med att lyfta 40-50 procent av sin maxvikt. Vad som däremot är superviktigt är att verkligen trötta ut sig rejält, att verkligen köra helt slut på musklerna så att man inte orkar med en enda repetition till. Vad som händer när muskeln tröttas ut är att den anpassar sig till belastningen genom att växa.
Källa: Gymnastik- och idrottshögskolan

Bingo! Sagt och gjort, jag värmde upp rejält och körde sen biceps, triceps mage och ben. Först 2 set med vardera 12 repetitioner och en minuts vila mellan varje set. SEN körde jag 3:e setet med så många repetitioner jag bara orkade. Jädrarns vad jag slet. Pulsen ökade enormt, jag svettades rikligt, var rejält andfådd och högröd i ansiktet. Men oj så kul det var.

Räknar med resultat, dels i form av ordentlig träningsvärk men också i form av ökad muskelmassa. För jag tänker fortsätta på samma sätt här framöver 😤

Fast träningsvärken kommer att bli måttlig, för efter duschen har jag använt mitt favoritliniment som funkar på djupet, Aloe MSM Gel - oj vad skönt det känns i skrivande stund!


En fördel är oxå att det är mindre risk att skada sig ifall man inte lyfter så tungt. Testa du också om du inte redan kör din träning på det här sättet. Vilken känsla i kroppen! Och kom ihåg att syresätta dig ordentligt. Andas in och andas ut på ett effektivt sätt!

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar