söndag

Vem i hela världen kan man lita på?


LCHF är en bra kost och inte bara för människor som vill gå ner i vikt och för Diabetiker typ 2, utan för alla människor som vill äta gott och ändå bibehålla ett lågt blodsocker och slippa de blodsockertoppar och dalar som blir av husmanskost.

Själv äter jag LCHF sedan många år tillbaka och mår jättebra av det. Kosten innebär att jag utesluter bröd, pasta, ris och potatis, äter lite kolhydrater och äter relativt mycket fett (som ersätter kolhydraterna som kroppens bränsle), äter mest grönsaker som växer ovan jord och är försiktig med underjordsgrönsaker som innehåller mer stärkelse som omvandlas till socker.

Till saken hör att jag älskar rotfrukter och har svårt att motstå till exempel morötter. När jag för flera år sedan konsulterade en kolhydrattabell kunde jag läsa att just morötter hade runt 15 gram kolhydrater per 100 gram, vilket är på tok för mycket för en "normal-lchf:are" som jag. Mitt mätvärde är att livsmedel jag stoppar i mig ska ha runt 5 gram kolhydrater per 100 gram. Även om jag sneglar tillåtande upp mot 10 gram ibland.

Nyligen nåddes jag av informationen att morötter hade betydligt lägre kolhydratvärde, räknat i andel som kroppen kunde bryta ner, nämligen runt 8 gram kolhydrater per 100 gram. Jippie tänkte jag och ökade genast min morotskonsumtion.

I dagarna har jag kikat runt på nätet för att läsa mera om morötters kolhydratinnehåll och då ser jag att meningarna är minst sagt delade. Här är några exempel på andel kolhydrater per 100 gram:
  • 6,6 gram - Matkalkyl.se
  • 8,7 gram - LCHF-recept.nu
  • 7,0 gram - Kostdoktorn
Tycker dock att det borde finnas ett riktvärde vi skulle kunna lita på inte en massa olika att välja på... Men jag kanske är för kinkig!

Idag blir det Pulled Pork till middag - ett nytt recept jag ska svänga ihop! Blir säkert mumsigt - återkommer om detta.


PS! Samlingslänk för all färsk Hälsoinspiration från mig linktr.ee/kikkisandstrom


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar